Las Cataratas de Iguazu, y Brasil - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Stijn Bosch - WaarBenJij.nu Las Cataratas de Iguazu, y Brasil - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Stijn Bosch - WaarBenJij.nu

Las Cataratas de Iguazu, y Brasil

Door: Stijn Bosch

Blijf op de hoogte en volg Stijn

17 December 2013 | Brazilië, Foz do Iguaçu

Buen dia!
al weer een tijdje sinds mijn laatste blog, en ik heb al weer genoeg dingen gedaan en beleefd!

Zoals je kan lezen ben ik naar Las Cataratas de Iguazu, geweest, een van de 7 natuurlijke wereldwonderen! een snele vertaling, Las Cataratas de Iguazu = de watervallen van Iguazu, voor 80% in Argentinie, 20% in Brazilie!

Ik vertrok woensdag 4 december, samen met een andere uitwisselingstudent uit Oostenrijk, Daniel, en een vrijwilliger van YFU die in Tucuman woont. we vertrokken om half 2 s'nachts, met een bus naar Cordoba Capital, eenmaal aangekomen moesten we uitstappen bij een plein in de stad, omdat we niet konden uitstappen bij de terminal, omdat in de provincie Cordoba de politie slecht tot niet betaald werd, en daarom staken. en omdat de politie staakt, waren er overal in de stad plunderingen en inbraken! Waar ik gelukkig niets van gemerkt heb, behalve dat sommige straten gesloten waren met obstakels. eenmaal in cordoba namen we een taxi naar de bus die ons naar Iguazu zal brengen. daar moesten we wachten op alle anderen die ook dezelfde reis maken. en daarna begon de lange lange reis naar Iguazu, zo'n kleine 1500 km. in de bus veel geslapen, in de heerlijke comfort stoelen! aangekomen in de provincie Missiones, stopten we in San Ignacio om te ontbijten en de Ruines van San Ignacio te bekijken. dat zijn ruines van een oud dorp, in een grote groep dorpen, die gesticht zijn door de jezuiten, spanjaarden die in Latijns Amerika het katholieke geloof te verspreiden, een klein dorp met in het midden een enorm grasveld, het belangrijkste deel van het dorp is natuurlijk de enorme kerk. daarna verder met de bus tot de mijnen van Wanda, een mijn waar waardevolle stenen worden gewonnen. niet heel groot, maar wel leuk om gezien te hebben, we gingen met een gids de mijnen in, maar niet een mijn zoals je verwacht, het leken meer op enorm gat met konijnenhollen aan de zijkanten. toen we door de tunnels liepen kwamen we een mijnwerker tegen die gewoon aan het werk was, en wij stonden er ongeveer 3 meter achter! daarna doorreizen tot het hotel in Brazilie! Foz do Iguacu, de stad waar het hotel was, en direct naar bed want we waren allemaal doodmoe!

Volgende dag een reis naar Paraguay!!! naar Itaipu y Ciudad del Este. Itaipu is een energieinstalatie die draaid op waterkracht van een enorm meer. het is een enorme dam met iets van 25 enorme turbines. itaipu levert 80% van de energie voor Paraguay en 20% voor Brazilie. daarna Ciudad de Este (Stad Del Este) een stad, half sloppenwijk, half modern met alleen maar winkels, winkels en nog meer winkels! van grote shoppingmalls tot zelfgemaakte kraampjes met vanalles. vooral populair omdat de prijzen heel laag zijn voor electronica enzo. opzich leuk om gezien te hebben maar verder niet heel speciaal. daarna terug naar het hotel en lekker het zwembad in want het was bijna alle dagen bloedheet!

3e dag eindelijk naar Las Cataratas, naar de Brasileense kant! eerst de safari, met een jeep door de jungle, totdat je bij de rivier aankomt. daar de boot in en stroomopwaarts naar de watervallen!! heel dichtbij het water zodat iedereen zeiknat werd, maar echt een geweldige ervaring!! daarna naar de looppaden boven het water en dicht bij het water! echt schitterend!! ik stond het met open mond aan te staren!! veel, veel veel foto's genomen! en behoorlijk veel gelopen, maar wat was het schitterend! in de avond een brazileense show gezien, een grote bar met een podium waar verschillende dansen werden getoond, midden in de nacht terug naar het hotel, snel een duik in het zwembad nemen, omdat het ook s'nachts heel warm is, en slapen, want welke dag om half 6 opstaan!!

4e dag weer naar de Cataratas maar nu de Argentijnse kant! die nog mooier is! Nog meer kilometers gelopen en nog meer foto's gemaakt van de prachtige natuur. ik zal wat foto's bij dit blog voegen!

de volgende dag begon helaas de terugreis weer. zo'n 22 uur tot Cordoba, en daarna nog een 3 uur tot Mackenna, waar ik samen met Daniel nog een paar dagen ben gebleven. Daniel gaat aanstaande dinsdag weer terug naar Oostenrijk dus hebben wel veel asado gegeten en gefeest met zijn vrienden!

verder is het bijna kerst! en mijn eerste kerst in de zomer!! word nog wat, kerst met 35 of meer graden!

ik wens jullie ook allemaal een hele hele fijne kerst, Feliz navidad, en een gelukkig nieuwjaar!!!

un beso!

Stijn

• 19 December 2013 - 16:07

Mirjam:

Hoi Stijn,

Wat een mooie natuur inderdaad! Het is dat het zo ver weg is.....
    Ik wens je vanuit Nederland (lees: nattig, grijs, klam-koud en somber) een fijne Kerst en een knallende (?) jaarwisseling. Het is heel apart om Kerst en Oude&Nieuw is T-shirt en korte broek te doen!!!
    Veel plezier weer!!

Groetjes, Mirjam

• 26 December 2013 - 17:02

Anja Vennegoor:

mooi verhaal Stijn , kan wel zien dat je Nederlands duidelijk minder wordt :)
    groetjes Anja