Eerste maand! - Reisverslag uit Coronel Moldes, Argentinië van Stijn Bosch - WaarBenJij.nu Eerste maand! - Reisverslag uit Coronel Moldes, Argentinië van Stijn Bosch - WaarBenJij.nu

Eerste maand!

Door: Stijn Bosch

Blijf op de hoogte en volg Stijn

24 September 2013 | Argentinië, Coronel Moldes

Ik ben nu iets meer dan een maand hier in Argentinië en het is hier echt geweldig! ik ontmoet elke dag weer nieuwe mensen, leer elke dag weer meer Spaans en heb het elke dag naar m'n zin. Met mij gaat het heel goed, ik heb een groot aantal vrienden op school, waarmee ik veel optrek en bijna elke dag na school naartoe ga om mate (een Argentijns drankje) te drinken en gezellig samen te zijn.

Op school gaat het redelijk, ik merk dat ik steeds meer begrijp van de lessen en de leraren zijn erg behulpzaam en nemen de tijd om het mij uit te leggen, met behulp van klasgenoten. Een schooldag hier in Argentina ziet er totaal anders uit dan in Nederland. Ik begin school om half 2 en zit op school tot 7 uur s'avonds ( school begint om half 2 maar als je 10 minuten later komt maakt dat helemaal niets uit ). Ik heb 4 lessen par dag en een pauze van 5 minuten na elke les. De school is niet groot, vanaf de ingang meteen links is de aula "een grote lege ruimte' met een kleine kiosk. Verder is het een lange gang met klaslokalen aan elke kant. Elke klas heeft zijn eigen klaslokaal en die van ons zit helemaal aan het eind van de gang. Tijdens de lessen lijkt het woord 'orde' niet te bestaan en loopt iedereen door elkaar te schreeuwen en iedereen loopt door de klas heen met papier te gooien en de omgang met de leraren is bijna hetzelfde als hoe je met je klasgenoten omgaat. Om 6 uur gaat iedereen naar het sportveld, waar ook een vlaggenmast staat. Iedereen moet perfect in lijn staan en dan wordt de vlag naar beneden gehaald ( de vlag wordt gehesen in de ochtend, wanneer de 1e, 2e en 3e jaarlage les hebben). Daarna het laaste uur en ga je naar vrienden of naar huis.

Naast school heb ik hier ook echt super veel leuke dingen gedaan, bijna te veel om op te noemen! Ik ben naar een race geweest in Bulnes, een klein dorp 15 km. van Moldes. Het was een zandcircuit dus telkens als de auto's langskwamen werd je bedolven onder zand! Het was een klein circuit en overal langs de baan stonden grote betonnen bbq's waar iedereen om 2 uur s'middags asado zat te eten en naar de race te kijken.
Ook ben ik met mijn gastfamilie naar een landbouwexpo geweest in Rio Cuarto, de dichtsbijzijnde grote stad (60/70 km.) Het was een enorm terrein met allerlei landbouwapparatuur, maar ook paarden, honden en koeien. er werd ook polo gespeeld en andere spellen met paarden.
Vorige vrijdag was de dag van de studenten en was er op school een competitie tussen alle klassen ( behalve de 5e jaarlage want die organiseerde de Estudiantina, de competitie ) Er waren allerlei verschillend spellen zoals voetbal, handbal, volleybal, truco ( Argentijns kaartspel waar echt geen touw aan vast te knopen is ). Alle klassen moesten een eigen vlag maken, kleren inzamelen voor een goed doel, een mascotte maken, een man moest verkleed als vrouw, en een vrouw als man. Verder had elke klas een koning en een koningin. Als laatste competitie moesten de koningen en koningen van elke klas een rondje door de aula lopen ( die bomvol zat met schreeuwende Argentijnen ) en wie de knapste was, werd gekroond tot koning en koningin van de school. Je raad het al, ik was de koning van mijn klas, en ben nu ook de koning van de school :)!!! Iedereen was verkleed en had trommels bij zich waar de hele dag lawaai mee gemaakt werd! Onze klas heeft ook nog eens de Estudiantina gewonnen!! groot feest!!! De prijs die we gewonnen hebben was.... Een varken, een heel varken, die we de dag erna lekker met z'n allen hebben opgegeten!
Verder heb ik heerlijk empanada's gebakken, ben ik naar een boxgala hier in Moldes geweest, en ben ik lekker aan het voetballen met mijn 'neef' en zijn voetbalteam, en ben al naar een paar feesten geweest. 3 keer hier in Moldes, naar een peña, een door scholieren van mijn school georganiseerde disco, en 1 x naar Mackenna naar een grote disco. Het uitgaan hier is naar grote disco's in Mackenna of Sampacho (dorpen redelijk in de buurt, 50 km.)

A.s woensdag ga ik met school naar La Plata, een grote stad vlak onder Buenos Aires voor een educatieve schoolreis! daar heb ik echt super veel zin in! We gaan de stad bezichtigen en verder een rondleiding door een olieraffinaderij. Ook ga ik in Oktober naar Mackenna voor een beurs waar YFU een kraampje heeft, en moet ik YFU gaan vertegenwoordigen!

Ook nog wel leuk om te vertellen, het lijkt hier in Moldes wel alsof ik een beroemdheid ben, iedereen kent mijn naam, veel meiden willen met mij op de foto en ik wordt door bijna iedereen aangesproken op straat jajajaja!

Dat was het wel zo'n beetje! Met mij gaat het super en ik heb de tijd van mijn leven hier! Ik hoop dat het met jullie ook allemaal goed gaat en ik kijk er naar uit jullie reacties te lezen!

Groeten uit Argentina!!
Stijn

  • 24 September 2013 - 07:04

    Dionne Mol:

    Wat een mooi verhaal Koning Stijn. Jij valt natuurlijk ook wel op daar, veel plezier nog en ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    Gr. Dionne Mol

  • 24 September 2013 - 11:29

    Nel Vennegoor:

    Hoi Stijn,

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt, het lijkt wel vakantie voor jou.
    Zeker met zo'n lengte en een blond koppie zul je goed in de smaak vallen bij de meiden.
    Is ook wel te zien op de foto's.
    Hier is alles oke

    gr. fons-nel en de rest.

  • 24 September 2013 - 14:44

    Marcela:

    mi querido stijn:

    estoy muy contenta con tus palabras, realmente veo que la estás pasando genial y hoy el rey del cole, que bueno, eres muy guapo; a disfrutar ese viaje a la plata, que seguramente va ser muy lindo y más aún en compañía de tus compañeros y profesores.
    exitos en la argentina y a seguir disfrutando stijn!!!! besos .

  • 24 September 2013 - 16:59

    Harry:

    Haha meiden zat! ik zou zeggen profiteer jongen en geniet er lekker van ;)
    mooi dat je het zo naar je zin hebt! leer je ze ook Nederlands?
    Wij hebben in onze klas een thailander zitten! Veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag!

    groeten uit het weer wisselende Nederland!

  • 24 September 2013 - 19:27

    Anja:

    Leuk verslag Stijn :)
    Goed dat je het zo naar je zin hebt, en dat je anderen laat meegenieten via je blog.

    liefs mama

  • 26 September 2013 - 10:03

    Mirjam:

    Hoi Stijn,

    Wat een leuk verhaal om te lezen: Ik zie het helemaal voor me! Ik hoop alleen dat je, eenmaal weer in NL, niet in een te diep gat valt. Zoveel aandacht van iedereen, als BN-er rondlopen en zelfs tot koning gekroond.....
    Wellicht zijn wij Hollanders daar veeeeel te nuchter voor!

    Dus: Geniet ervan nu het kan (maarre..... houd ook een beetje contact met de aarde!)

    Veel plezier!

    Groetjes, Mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stijn

Actief sinds 01 Aug. 2013
Verslag gelezen: 625
Totaal aantal bezoekers 10831

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2013 - 01 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: